planering.

detta inlägget borde ha rubriken "varning för överdrivet långt inlägg" men för en gång skull så har rubriken en mening. För detta inlägget handlar om planering. Planering inför framtiden. För några veckor sedan skrev jag ett inlägg där jag berättade att vi väntar tillökning ifamiljen, i vilken form berättade jag inte. Jag tänkte vänta tills det var helt klart. Men kan nog inte bärga mig, och tänkte att det kan vara lärorikt för både mig och andra om jag skriver om det.

Tillökningen är självklart en Hund. En liten Valp. Att skaffa en till hund har funnits i huvet på oss båda sedan vi flyttade från forshaga så snart två år har vi velat fram och tillbaka om detta beslut. Och vi har nu kommit till en perfekt del av vårat liv där vi skulle ha tid för en till. Frågor som alltid varit ett problem är vart vi ska lämna hundarna när vi ska åka bort, tex utomlands. Det är lätt att lämna bort en hund men två kan vara lite svårt. Men nu har vi iaf min familj som inte tackar nej. Vilket känns skönt. Lite långt att åka men det är det värt.
Valet av ras:
Rasvalet kommer nog lite otippat för vissa. Vi har kommit fram till att vi ska skaffa en Labrador. Åt det hållet var inte alls tankarna innan vilket mina nära och kära vet. Då jag alltid varit kär i schäfer- anledningen till att det inte blir en schäfer är att jag inte vill ha (ursäkta) en sönder avlad, stressad, hund som får åtskilliga fel under sitt liv. Det är den bild jag fått av schäfern efter som jag blivit uppfödd med dem. Att behöva ta bort hunden när den endast är 5år känns inte rätt. När de Lever med magproblem och fåt käka spec. foder och medecin hela livet. Det känns inte som ett värdigt liv. Och jag skule vilja ha en rak ryggad, skk reggad schäfer. Ja. som ni märker, det är väldigt svårt att hitta, och samtidigt hitta en bra och trevlig kennel. Kelpie- har även den varit en kärlek för mig, dels för att den är så lik schäfern både extriört och i mentaliteten. Mycket motor, vilja till att vara till lags, men just nu känns det inte som en ras för mig. Någon dag ska jag ha min kelpie men det känns inte rätt att ge sig in på den rasen när jag inte har så mycket erfarenhet.
Just nu känns det som att Labradoren är den ras som passar mig och mitt liv bäst. Lätt lärd, arbetsvillig, vill vara till lags. Ja listan kan göras lång. Labrador har även den varit en stor del i mitt liv då vi haft ett antal under min uppväxt, så jag vet mycket om rasen. Det känns som en bra första hund. För på sätt och vis så blir det min första ur en annan synvinkel så är det min tredje hund. Men med tanke på att jag aldrig haft en valp tidigare så känns det bra med en Labrador. Valet av kön känns självklart, En tik får det bli. Jag har mest erfarenhet av dem och men tanke på att jag redan har en tik så blir det lättast så när det vankas löp.
Valet av kennel har påbörjats men är inte helt klart. vi har kollat på kennel archeanrocks och just nu känns den rätt, men vi ska ta och träffa dem några gånger så får vi se i framtiden hur det blir. Har även två andra kennlar som vi kikat lite på men inte så mycket mer. Vi vill ha en kennel i Upplandsområdet. Så man kan träffas ett par gånger då och då och hålla kontakten.

Så långt har vi kommit i planeringen. Sakta men säkert har det gått. Och det känns bra. Jag ska försöka döpa alla inlägg där jag skriver om planeringen för valpköpet till "planering" så att dem som vill har lätt att följa upp. Har ni några komentarer eller något tips till mig som jag kan tänka på nu i dessa tider så vore det jätte kul och bra om ni komenterar. Meningen är att jag ska lära mig på detta och jag hoppas att andra också gör det. Så får vi hoppas att folk skippar att köpa hund på blocket, och börjar engagera sig åt serriöst hundköp. En hund är ju faktist ett liv, som man behöver planera inför, långt i förväg. Det är någon som kommer finnas vid ens sida ett antal år framöver. det borde man ha i bakhuvet när man köper hund.

Idag har vi hunnit med att gå i storskogen. Leona ligger just nu i sin säng och tar igen sig. Hon borde vara helt slut i kroppen så som hon flög omkring i skogen. Jag ska göra mig lite lunch, städa och se göra mig i ordning inför ikväll, då det blir lite kalas här hemma. Har bjudit över lite folk. Ska bli jätte trevligt. Har köpt en ny kjol och linne som ska invigas för kvällen :) ha de så nice!
Kommentarer
Sofie säger:

Åhh jag blir helt glad och sprallig! Va kul!

2009-11-06 | 13:41:38
Bloggadress: http://ekcaz.blogg.se/
p o u l i n e säger:

Tjaaooow, allt bra? ;> :*

2009-11-06 | 13:51:16
Bloggadress: http://poulines.se
linda säger:

seees ikväll! partyparty woop!

2009-11-06 | 14:32:27
Bloggadress: http://goodshoeswontsaveyou.blogg.se/
hanna säger:

Åhhhh vad roligt!!!!! Är det jaktlabb ni ska ha? När kommer den??!! Tell me more more more!!!!

2009-11-06 | 20:38:06
Bloggadress: http://lahija.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback