sjukt.

det är så sjukt så fruktansvärt sjukt att det är så här. Att det kan bli så här. Kolla in och tyck till i mina komentarer, vill gärna se vilka som tycker som jag.

http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22

ViSst att man kan vara tveksam i början av utredningen när killen blir anklagad, självklart. Tycker att man ska vara skeptiskt och kolla fakta först. Men vad har det blivit av folk? Tänk om man skulle vara i samma sits som dessa två tjejer, när man blivit våldtagen och kränkt, då blir man också lämnad, ensam av alla. Ingen vill vara med en, för man är ett jävla luder, en fitta och allt vad de nu var.. hur går det ihop?! Är det så samhället fungerar? Ska man inte få hjälp att må bra igen måste man ta till egna metoder och flytta ifrån det lilla man har kvar?

Att sen fortsätta att tro att killen är oskylldig när han dömts för två våldtäkter, med bevis, och erkänt, ja då är man väl inte klok. Han har ju erkänt för fan, det finns självklara bevis och vittnen, vad är det frågan om? jag tycker att folket i den lilla byhålan borde få sig ett straff, jag hoppas verkligen att de lär sig på ett eller annat sätt vad de har gjort. Hur illa de gjort dessa två flickor.

Hur vågar man skriva så hemska saker på internet om tjejerna, och hylla, stötta, och finnas där för killen? För det första så är det kränkning mot tjejerna och sen mordhot, och ja det kan man åka dit för. Men tänker dom på det.. nej. Jag skäms över skolans agerande i fallet. Det skulle inte behövt bli så där. De skulle informerat eleverna om rykten och om kränkning, och kanske skrämt dom lite, fått eleverna att skämmas. Men dom bara lät det vara, va "neutrala", men utan att dom vet det så tar de ställning emot flickorna. när de inte stöttar dem. Jag skämms över de kvinnor som intervjuades över telefon som hade hört det av "bekantas bekanta" hur pinsamt är inte det? en vuxen kvinna som säger så.. va? Rykten kan verkligen förstöra en människas liv, och i detta fall tyvärr två.
Jag hatar rykten, hatar dom, ta reda på fakta i stället. Det värsta är att människorna som kommer med ryktena och som tror på dem inte vågar stå för vad de sagt eller tycker. Ni förstör ju två tjejers liv, fattar ni inte det?!

Jag hoppas att de som sprider dessa hemska rykten om tjejerna och de hemska sakerna om dem på internet lär sig på sina misstag, en läxa.

Och jag hoppas verkligen att dessa två tjejer som varit med om detta hemska får ett underbart liv, och underbara vänner som finns där för er. Jag önskar er lycka till!
Kommentarer
Ida säger:

Visst är det sjukt så illa folk behandlat dom tjejerna..Såg ett reportage på ettan för några dagar sen. Blev helt målös hur många det är som skrivit en massa skit om tjejerna via nätet.

Vissa har lätt för att sitta och dömma bakom skärmen och följa grupptrycket. Trodde inte det fanns så många som inte fått lära sig att inte sparka på den som ligger.

Men tydligen så var det så..Tragiskt.



Hoppas allt är bra med dej gumman! Kram!

2010-03-30 | 12:04:07
Bloggadress: http://anyway.bloggsida.se
Mamma säger:

Har inte hunnit titta på inslaget, men läst lite vad Aftonbladet skrivit ang. fallet.

Min tanke om detta är att det värkar fattas en viktig byggsten vad gäller mänskligt beteende i den ortens beteende, det är allvarligt och mycket skrämmande.

Att vi har orter i Sverige där kvinnans ställning är så låg att mäns kränkning och våld mot kvinnan till och med hyllas.

När massmedia och allmänhet måste gå in och förklara deras felaktiga beteende och även bråttsliga beteende när de hjälper den dömde att bryta mot domsbeslut i detta fall besöksförbudet vid skolavslutningen är mycket allvarligt och stötande.

När även modern till den dömde tror att hon kan genom att prata normalisera sonens beteende för allmänheten och anmäla svt är allvarligt.

Det är viktigt att det kommer till allmän kännedom att vi har orter i Sverige där de har snevriden kvinnosyn.

Nu har ju lärare och prästen blivit anmälda och jag hoppas att påföljden för prästen blir att han misster sitt ämbete så att allmänheten fortfarande kan tro och känna att kyrkan stödjer den svage i samhället.

Att kvinnans ställning i vissa länder är låg vet jag men inte ens i de länderna har jag hört talas om att brottslingar hyllas som blivit dömda för våld och kränkning mot kvinnor. Men detta händer i Sverige.

Kommer detta ut i andra länder kommer det ses med stor avsky mot Svenskar.

Därför är det mycket viktigt att så många svenskar som möjligt visar sitt avståndstagande mot detta beteendet som denna ort har gjort och även bloggen där brottslingen fått stöd visas med ett avsky, så att det tydliggörs vilken syn vi har på de som sympatiserar för kvinnovåld.



Mycket bra gjort av dej att du tog upp detta på din blogg och visade ditt ställningstagande.

Ha en underbar dag stor kram / mamma

2010-04-07 | 09:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback