Mammaledig.

Det är enorm skillnad mellan att skaffa baby och skaffa valp. I princip samma dagliga sysslor.

Man ska rasta ute X antal gånger/ dag, torka upp olyckor i hemmet, torka golvet. Hålla stenkoll på valpen så den inte tuggar i sig något olämpligt. Mata x antal gånger/dag. Leka, kela, träna. Man blir väckt mitt i natten för att vovve liten är nödig osv. Som sagt, ganska likt en människobaby. Något som också är lika är att man inte kan lämna någon av de olika varianterna hemma själva den första tiden.. detta måste sakta men säkert tränas in.

Då kommer vi till skillnaden, som nybliven valpmamma så är man fast i hemmet. Inte helt och hållet men man kan inte gå och handla, vilket jag inser är ett ganska stort problem. Maten i kylen börjar ta slut och man äter mer och mer enformigt. Så till detta med att träna "vara själv hemma". Några bra tips?
Något som borde accepteras i alla butiker är valpar, iaf till typ 3 månader..

Jag har lämnat lillan lite snabbt när jag vart ner till tvätten osv. Efter en "lång" promenad och lite bus när det är dags för vila då smyger hon så snällt in i buren och får ligga där med Leona utanför så Freja inte känner sig ensam. Lite pip i början men återigen så har jag fått en otroligt snäll valpis (kommer troligen bli värre än allt och alla i tonåren :D ) och hon tystnar efter en liten stund...
Kommentarer
Ida säger:

Tänk att dom växer ju upp så fort , snart så träffar dom bara sina vänner..Vill inte leka barnsliga lekar längre...Pojkar börjar komma och hälsa på...Så ta vara på valptiden nu ;)

Kram!

2011-08-27 | 11:32:14
Bloggadress: http://anyway.bloggsida.se/
Sofie säger:

Jag har låtit alla mina valpar sova i bur eller kompostgaller på natten, dels för att jag är rädd att inte vakna och valp skulle hitta på nått olämpligt, typ tugga elsladd, och för det andra att det ofta blir en trygghet och vana för dem, som man lätt kan jobba vidare på sen även på dagen, med ensamhetsträningen. Det har funkat bra på mina hundar iallafall. Och även att ibland skärma av och tex. låta Freja vara i köket medans du är i vardagsrummet :)

Vet inte om det var till nån hjälp men, så har jag gjort iallafall, och min vovve har inga problem med att vara ensam ;)

2011-09-02 | 20:33:24
Bloggadress: http://sofiekans.blogg.se/
✫Familjen Bus✫ säger:

Hej!



Jag udnrar om jag får låna din bloggadress och skicka kommentarer till mig själv. Haha

Låter tokigt men jag vill gärna vinna i en tävling, och du skulle lika gärna kunna ha skickat dem själv. Går de fint?



kram kram

2011-09-14 | 16:09:55
Bloggadress: http://familjen-bus.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback