Schäfer.

Schäfer är en väldigt stor hundras som funnit med oss i väldans många år. Den finns i olika färg kombinationer, olika hårlag, och olika temerament. Sen att inte tala om att alla hundar är individer vilket innebär att ingen hund är den andra lik. Vilket folk har väldigt svårt att förstå.
En svenssons syn på schäferns rasbeskrivning ser ut så här: Arbetsnarkoman. Stor. Skällig. Ljudar. Piper. Gnäller. Stressad. Hyper. Lydig på planen, en odåga utanför. Och så fortsätter det. En perfekt arbetshund förutom att den låter som ett jäkla brandlarm.

Även vissa schäfer människor tror att det är så här det ska vara. Att det inte går att göra något åt. Och möjligt nu att jag tar mig galet mycket vatten över huvudet (Freja är fortfarande en plutt, jag har ingen aning om hur hon kommer bli som vuxen) Men alla schäfrar blir inte så, tro det eller ej. Vi har haft några schäfrar under min uppväxt av båda könen som inte alls betett sig som odjur. Självklart har de ljudat, i vissa situationer, självklart har de skällt i vissa situationer. Men trotts att de inte varit aktiva inom bruks och lydnad utan mer varit utav hemma hund sorten så har de inte varit tokiga. De har varit lydiga och lugna. Möjligt kan det vara så att vi haft en jädrans tur med de Schäfrar vi fått tag på.. men det mesta tror jag hänger på uppfostran. Vad som är acceptabelt att hunden gör och inte.
Det som är lite lusigt är att många hundmänniskor tröstar sig med att "det är en schäfer" när den låter som en galning "Det är en boxer" när den flyger runt och ska studsa ner varenda människa den ser osv. Och då ska helt plötsligt beteendet hunden gör vara helt okej. De ser det inte som ett felbeteende eftersom att ALLA schäfrar gör det. Det är typiskt för den rasen.
Och det är det som gör mig arg. Att dom pustar och frustar när jag säger att.. "ja men så ska då inte min Schäfer få bete sig."

Detta inlägget riktar sig inte till någon specifik människa. Det är från många olika både som jag känner och inte känner som utrycker sig så. Och jag ville bara för någon minut förklara skillnaden mellan Schäfer och Schäfer, som jag verkligen tror finns.
Klart slut.
Kommentarer
Anna säger:

Underbart inlägg om schäfern!! jag vill inte heller ha en pipande monster som ska preja ner alla andra hundar den ser osv.... Det finns bra schäfrar men kanske allt för många dåliga sorter på kopplets andra sida!

2011-12-06 | 19:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback