Träning av hund.

Kollade precis igenom det omtalade avsnittet av kvällsöppet där de samlat Anders Hallgren, Natacha (för mig okänd) och Dogge Dogelito. På andra sidan satt Fredrik Steen, Skk gubbe och Bengt Rödseth. Två helt olika sidor och även ögon som aldrig sett människorna skulle genast sett vilken sida vem stod på. Fredrik Steens sida hade armarna i kors, Anders Hallgrens sida var med avslappnade.. vad säger det?

Något jag reagerade starkt över i programmet var hur dåliga dessa människor var på att formulera sig, och de ville verkligen inte förstå varandra. I deras ögon kan man bara ha EN träningsteknik och det är bara EN som är rätt. Det är så jag tolkade dom eftersom att de var så förbaskat dåliga på att formulera sig.

Jag själv är en gott och blandat person, jag tar lite tips här och var och bygger upp min egen träning. Fungerar inte en träningsteknik så är jag öppen att testa något nytt. Jag har blivit ett stort fan av Ceasar Millan, som så många andra. Jag vänder mig helt emot sidan där man använder stackel, el halsband, kickar hunden i sidan och rycker i kopplet. Självklart skulle jag kicka en hund om den kom rusande emot mig och mina hundar på en promenad och uppriktigt visade aggresiva tecken, om jag ser det som enda allternativet. Självklart hade jag hytt mot hunden och "hotat" den innan jag tar till en så drastisk åtgärd. Men jag skulle mot alla ods skydda mina hundar, min flock även om det satte mig själv i fara. Däremot Ceasars grundregel där man ska vara lugn och sansad när man umgås med en hund. Stöttar jag helt och hållet. Jag kan säga till mina hundar.. men då ska jag vara lugn. Jag blir sällan arg på mina hundar längre, så som jag blev förr för jag vet så väl vad det skickar för signaler till hunden. Är jag upprörd blir hunden upprörd. Är jag lugn blir hunden lugn. Så enkelt är det. Jag stöttar också Ceasar när han säger att alla hundar måste motioneras och få sina egenskaper nyttjade. De måste arbeta! -Utan dom två små reglerna uppkommer problem. Sen kan jag nappa lite här och där på Anders Hallgrens varianter när jag ska träna in olika moment, vara glad och rolig så hunden vill vara till lags. Tex så jag nu tränar in inkallningen, endast possetiv inlärning.

Bengt Rödseth har jag träffat privat och kan säga att han inte alls är så som han verkade i programmet. Han verkade rent ut sagt helt pantad. Ville inte fatta ett dugg och lyssnade nog inte riktigt på vad dom andra sa.. Efter många samtal om en hund som bitit en valp till många olika hundmänniskor så var han den enda som sa.. "varsågod och kom hit. Det där är inga som helst problem." Tack och lov att jag träffade denna människan, annars hade jag inte haft kvar min fina Leona. Han satte pricken över iét och jag köpte hans taktik och predikan direkt. Han är helt klart kunnig i hundämnet, ingen tvekan om det. Kolla in hans hundar, så förstår ni vad jag menar, så lugna och tillgivna. sen kan jag känna att det är helt fel att han säger sig vara Sveriges svar på Ceasar, eftersom jag är ett stort fan av ceasar så vet jag att mycket av deras tekniker skiljer sig, mycket av det Bengt gör skulle Ceasar aldrig öppna munnen om och vice versa.

En sak som jag reagerade över i programmet var som sagt att alla parter, förutom Dogge, var dåliga på att formulera sig.. eller så var det jag som fattade helt fel. De började liksom hacka på varandra och Bengt fattade då inte alls hur man kan belöna hunden när den sitter snällt och lugnt fastän det ringer på dörren. Det vi ville få bort var att hunden inte skulle springa till dörren och skälla som en galning. Anders sida tyckte då att man skulle belöna hunden när den inte gjorde det och Bengts sida fattade ingenting. De missade helt poängen liksom. haha såå puckat. Kolla själva på programet på tv4 play-kvällsöppet!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback