Rallylydnad

Igår gick jag som hjälpinstruktör brevid Tina som var instruktör för RallyLydnaden. Jag har tidigare gått brevid Tina på en av henne Allmänlydnads kurser och är väldigt nöjd med hennes lärar insattser, eller hur man ska kalla det. Hon bjuder verkligen in mig och låter mig ta plats vilket är enda sättet om man kan utvecklas och gå vidare till att bli instruktör så småningom. Vi delade upp gruppen i två delar där nybörjarna (4st) fick gå med mig. Och de övriga som ville gå mer avancerat (6st) gick med Tina.
Jag är väldigt nöjd med första dagen, eftersom vi inte pratat ihop oss så mycket innan blev det väldigt lyckat. De som går i min grupp är villiga att lära och hundarna likaså. sitt och ligg höger och vänster sväng var det vi började med, eftersom det var på tok för lätt gick vi över till att lära hundarna snurra, backa och front arbete. Det gick likaså väldigt bra men hundarna blev fort super trötta!
Efter fika pausen fick de se en "riktig" Rally bana med massa roliga skyltar. Jag gick igenom hur momenten skulle utföras och vi gick en banvandring. Sen fick de fritt träna på de skyltar som de fastnade lite extra för, som de tyckte att hundarna orkade med. Sen var det slut.

Otroligt vad tiden går fort när man har kurs. Helt galet. Tycker första kursdagen gick bra, fick höra att det var lite för svårt på slutet när hundarna var trötta och okoncentrerade vilket är förståligt. Gäller att ta till sig och bygga lättare nästa gång. Men jag känner redan nu att vissa som gick i min grupp lätt skulle kunna hoppa över "nybörjar" stadiet eftersom deras hundar var väldigt arbetsvilliga och kunde grunderna. Men eftersom det är så mycket skylltar osv så får dom vara kvar :) Får avancera för de som vill det och göra lättare för de som vill det.

Idag är det Allmänlydnad/lydnads kurs för Freja, får se om hon får vara med, med tanke på att hon löper. Personligen så tycker jag både och. Klart det blir jobbigt för den som har han hundar men å andra sidan är det läge att de lär sig, om de ska tävla senare så är det svårt att komma undan löptikar. Men vi får se, jag har ju en till vilde som inte skulle banga på en kurs :)

Promenad idag med Jenni, hennes flickor och Freja. 2 timmar blev det och de var jätte duktiga, sprang lösa en bit och Freja lyssnade fint! Dock såg hon änder som hon fick för sig att jaga och dum som hon är tror hon verkligen att hon kan få tag i dom när dom flyger också (!) Nåja.. det blir nog bra att gå en antijakt kurs sen ;) haha.
Kommentarer
Pernilla säger:

"Torrgående" brukar man kalla det när man går utan hund ;) Bara för att träna in sina egna fotpositioner ;)

2012-04-24 | 22:21:10
Bloggadress: http://xpernillax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback