tankar och funderingar kring nu, sen och framtiden.

Varning för ett otroligt drygt, tråkigt och helt meningslöst inlägg.. men jag kan inte hjälpa det. Funderingarna kring framtiden finns hos mig hela tiden. hur jag ska gå vidare med mitt liv. Vad vill jag bli, och hur vill jag göra? Jag är inte så jäkla kräsen med vad jag kan/vill jobba som. Sen har jag självklart yrken där jag verkligen tror att jag skulle vilja jobba resten av mitt liv. Men jag är inte så himla kräsen, det finns många yrken som väcker mitt intresse och som jag lätt skulle kunna tänka mig att jobba med. Har man bra kollegor och en vettig lön så fungerar allt.
Men så är det ju den lilla detaljen att man inte har möjligheten att välja jobb hur som helst. Jobb som jag anser att jag har kompetens för kanske inte alls en annan människa tycker att jag överhuvudtaget har kompetens för. Man kan därför inte alls välja vilket jobb man vill ha. Och därför tar man ett jobb som man mer eller mindre jobbar på bara för att man ska klara av det ekonomiska och ibland om man har tur kanske något extra utöver alla måsten. Och därför borde det ju vara som så att jag tar upp en plats på ett jobb där någon annan dels har mer kompetens än mig att vara och dels skulle Älska att jobba med det som jag inte ens har utbildning för och inte ens tycker är ett givande jobb för mig. Förstår ni vart jag vill komma?
Om alla bara tog "sina" rätta platser i arbetsmarknaden så tror jag att alla skulle trivas otroligt bra med sina jobb. Det finns ett jobb för alla.. det gäller bara att få det.
Jag tycker det är oroväckande ofta man träffar på folk som faktiskt är ganska missnöjda med sina jobb och skulle helst av allt jobba med något annat. Om det bara vore så enkelt att man kunde byta med varandra.. tex som en kontaktannons.. "Söker.. ica kassörska, finnes vårdbiträde.. byta?" tänk vad enkelt allt skulle bli då. har man viljan att jobba inom något så jobbar man också bra. Då borde det inte spela någon roll att kassörskan gått handels har mycket erfarenhet inom det och vårdbiträdet lika.. för vill man inte jobba med något så är man inte bra på det.

ja.. tänk om livet vore enklare.. vad skönt det skulle vara och tänk vad få meningslösa blogginlägg det skulle finnas då!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback