Brukshundklubben

Blev väckt av Jenni i morse som frågade om jag ville med till Alunda BK och träna lite med dogsen. 1 timme senare var hundar och tränings saker packade i bilen.. Leona fick gå igenom Lydnadsmomenten. Har märkt att hon blivit lite FÖR mycket nu det senaste när Freja flyttat hem till oss, hon är liksom överspidad och överdriven i allt hon gör. Allt för att få uppmärksamhet. På både gott och ont. Det lugnar väl snart ner sig skulle jag tro men det är lite halv drygt. Detta gjorde att träningen inte gick som vi hoppades på vissa moment och väldigt bra på andra. Tuggande på apportbocken, linförigheten var inte alls något att hurra över då hon plogade och studsade runt mest. Däremot läggande + ställande under gång gick som en klocka.. och lika inkallningen.

Lilla Freja tränade först lite ensam träning i bilen medans Leona tränade på planen. Hon satt tyst och fint :) När det var dags för hundarna att byta plats tränade Freja på "sitt" "ligg" och inkallning. "Sitt"- träningen har gått jätte bra och det känns som att hon kan det.. gäller att tärna i lite olika miljöer nu så att det sitter. Ligg är lite svårare, men på god väg. Inkallningen är inga problem.. hon kommer så fort jag ropar på henne.. så även det är dags att ta till en svårare miljö. Sen var det passivitets träning medan de stora djuren tränade. Det var lite jobbigt i början när hon ville hålla på med annat men tillsist kom hon till ro och kikade på de andra lungt och fint!

Så stolt över mina flickor ♥

Idag fick jag frågan varför i all sin dar jag skaffade mig en tik. Hanar är sååå mycket bättre. Svaret blev att jag ville ha en tik. Svårare än så är det inte. Hade jag velat ha en hane hade jag köpt det. Sen fick jag en fråga om varför jag ska gå en valpkurs. Svaret där var lika- För att jag vill det. Jag har aldrig gått någon valpkurs tidigare och det vore skoj att göra det, samt att träffa lite nytt folk och socialträna med nya hundar.
Jag har inga problem att ta kritik eller att få tips i hundträningen. Men när det mer eller mindre låter som pikar så är det inte speciellt kul. Men det är bara att bita ihop och se glad ut. Inte bli spottad på hur som hellst.

Nu ska jag återgå till matlagningen.. det lär inte bli klart på väldigt länge. En nötstek står i ugnen sen ska det bli ungsgratinerade rotfrukter. Lär ta lite tid ;)
Kommentarer
Åsa säger:

Alla ska alltid ha något att klagar på:( Kramnar!!

2011-08-30 | 08:02:08
Bloggadress: http://eklund84.blogg.se/
Sofie säger:

Jag skulle snarare fråga:varför inte gå valpkurs? Man lär sig alltid (oftast) något nytt, och miljöträningen med andra valpar och hundar är ju alltid nyttigt!

Men å andra sidan, vill man inte gå kurs så är det ju upp till var och en, och vill du ha tik, HA tik! :p va tusan ska folk lägga sig i så mycket för ;)

Jag gillar hanar bättre, men inte tusan tycker jag att du är konstig för att du gillar tikar bättre! Alla är ju olika!! :) stå på dig! KRAM

2011-09-02 | 20:21:01
Bloggadress: http://sofiekans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback