Helgen går mot sitt slut.

Söndag idag och det har varit en händelserik helg. Martin var på personal fest i Fredags, fick ta bilen in 03 för att hämta upp karln som precis missade bussen.. Väl hemma så öppnade jag vin flaskan och det blev en kanon start på helgen :) Lördag morgon upp "tidigt" för att kolla in Hundutställningen som hölls i byn, Och när Xacho ställdes,

Jenni m. Jassa och Jennis syster med Xacho.

Xacho blev bästa veteranen av boxrarna och därför vidare till finalen där han tyvärr inte placerades. Men Jenni var väldigt nöjd ändå, inte illa pinkat av en 10åring :)

På finalen var även schäfer med - självklart. Jag trodde jag skulle börja grina när jag såg den. STACKARS HUND!! Jävla uppfödare! Att avla fram hundar som knappt kan gå.. det är verkligen inte okej. Människans egoism har tagit över utställnings hundarna och det blir bara värre och värre för varje år. Att gå in i en utställnings ring med en 45kg fet labrador och tycka att den är vacker, säg mig är inte detta sjukt? När man ser i hundens ögon att den inte är lycklig, att den är för tung, när den har fettveck över hela ryggen.. är det okej verkligen? Tydligen för hunden blev bästa tik av Labradorerna. Tillbaka till schäfern som knappt kunde gå. Nominerad till bästa Uppfödare eller vad det var. Ut kommer fyra schäfrar, fint tecknade, alla hade räkstjärtar men den sista stackaren alltså. Hur kan man som uppfödare stolt visa upp ett sådant här exemplar? Känner man sig inte grymt dålig om man får fram en sån här hund? Grymt ond. Människans bästa vän har ingen bästa vän. Jag tycker uppriktigt sagt synd om utställningshundarna. Och då menar jag de riktiga utställningshundarna inte de som bara ställer någongång för att se hur de går. Människans utseendefixering har vi fört över på hundarna. Det spelar ingen som helst roll vad det för med sig för konsekvenser, Bara de är tillräckligt snygga för att vinna första pris på utställningarna.


Bulldog - kan inte tvätta sig själv mellan benen eller i baken, hur ofta tror ni ägaren gör det åt hunden? Den kan heller inte föda valpar normalt. De flesta födslar leder till kejsarsnitt. Övervikt är väldigt vanligt bland utställnings exemplaren.


Labrador- övervikt vilket leder till för tidig död, diabetes osv.


Schäfer - Den hunden som ändrats mest utseende mässigt på kortast tid. Det är svårt att med bilder visa er hur det egentligen ser ut. I detta fall är inte bilder mer än 1000 ord. Man måste se det i verkligheten för att förstå att något verkligen är så fel! På första bilden ser man klart och tydligt att hundens rygg är böjd, vilket leder till mer och tyngre belastning i höfterna. På andra bilder sen vi en hund som från början är avlad för att arbeta under tuffa förhållanden, en riktig brukshund, som i detta fall inte kan springa normalt. En rätt avlad hund använder tassarna när den springer i detta fall springer schäfern på "loven"(inte helt säker på att det heter så) Vilket inte alls är hälsosamt. Även detta leder till för tidig död och onödigt lidande, tyvärr och troligen så går båda dessa hundar väldigt bra på utställning och går därför vidare till avel. Sjukt är ett ord som kan sammanfatta detta.

Kom ihåg att detta bara är vad jag tycker. Det är mina åsikter. Jga tycker absolut inte illa om raserna, och heller inget personligt till ägarna till sånna här hundar mer än.. va fan tänker ni med? - förlåt men jag var tvungen. Tänk på vad eran bästa vän får gå igenom innan ni väljer att köpa en sånhär hund. Låt inte utseende fixeringen ta över. De som ska ha skulden för detta är uppfödarna. Bildena kommer från google.


Åter till min helg. På kvällen blev det film tittande, Änglagård 3. inte så bra som jag trodde att den skulle vara, Men på något vis tycker jag att den är lite härlig och romantisk. Men inte tillräckligt bra för att hyra en film och se den, vänta tills den kommer på tv istället.
Söndag idag och jobbet smsade och talade om att jag inte behövde komma idag ? Längtar tills den dagen då jag tröttnar och skäller ut dom... Så det blev sovmorgon, långfrukost, och sen ner till utställningen igen. Inga roliga raser idag. Men ganska intressant ändå Hade med mig Leona idag igen och hon skötte sig exemplariskt! Så stolt över min lilla gris. Hon var coollugn hela tiden, lunkade runt och kollade på alla hundar och männsikor. Sen blev det matlagning och städning för att sen slappa framför "trollkarlens lärling" Galet bra film tycker jag. Disney gör det igen!! Sevärd verkligen! Nu ska jag ut på promenad med Leona.

ha det så bra allihopa.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback