endel tycker att många gör så

Det jag tycker är roligt med endel människor är att de istället för att använda "endel" så använder de "många" Det är något vi måste sluta med. Det är faktiskt ganska vanligt att man ser det lite varstans.. Nu syftar jag främst på Facebook där jag senast såg det i en överdriven mängd.
tex. "Det är många som måste jobba när det är svårt sjuka." Det låter som kallfakta, det behöver inte vara det men det låter så eftersom att ordet "många" missbrukas på tok för mycket. Likadant med "inga". "Det är inga som vill följa med" Det är ju bara så konstigt att man helt plötsligt kan svara för en så stor målgrupp.

"Många" och "inga" är ju lika många eller?! Hur många är många och hur många är inga? Jag blir tokig när folk skriver att många tycker faktiskt så. Men hur kan de veta det? Är det inte så att endel tycker så, inte många.
Har ni förstått vad jag menar? visst är det drygt. Det känns som falsk fakta. Som att det är tagit ur luften.

Något som också gör mig lite less är att och här vill jag använda ordet många jag tänker på min facebook här. När man går in på statusuppdatteringar eller vad det heter så står det väldigt ofta något negativt. Det är kallt och jävligt. Samhället är bajs, politiken han ta sig i brasan, maten är sjukt dyr, jag jobbar tills jag spyr så jag har råd med hyran. Negativa saker bara bubblar fram och det gör mig chockad att det är så få människor som är nöjda med sitt liv. Varför gör inte människor något åt sitt liv om de är missnöjda har jag undrat väldigt länge. Är de missnöjda med vädret, åk utomlands då, eller flytta. Självklart kan alla ha en dålig dag, och jag tror inte det är många som alltid är lyckliga och glada.. en sån människa vill jag träffa i så fall. Det är klat att man ska få klaga. Men de skrivs aldrig om politiker(i detta fall pratade vi om politiker) i något possitivt syfte. Sorgligt, är det ingen som tycker de gör något bra?! Vore roligt att få läsa om lite possitiva saker ibland. Tycker inte ni att folk har lättare för att lyfta fram det negativa och glömma bort det possitiva?
Kommentarer
Anna säger:

Fast alltså.. När man pratar om "många" så pratar man ju en större skala bara. Som man förmodligen vill förmedla är mer än "endel". Bara för man säger många så behöver man ju inte mena "alla" och inte heller "de flesta". "Inga" däremot är ju ingen. Kort och gott. Sen är allt en tolkningsfråga och man ska nog inte hänga upp sig på enstaka ord.



Och ja.. Det kan tyckas att folk är mest negativa. Men jag tror att det är när man har en dålig dag eller mår dåligt som man behöver få det ur sig och då skriver av sig. Det gör väl alla. Även du tror jag ;) Det här inlägget var väl inte heller så positivt egentligen då? Du klagar på folk som klagar.. Läs inte det negativa om du inte gillar det.. Precis samma sak som att säga att folk borde åka utomlands eller flytta bara för att man klagar på vädret.



Livet är för övrigt underbart <3



2012-02-08 | 22:27:15
Bloggadress: http://annispannis.se
mamma säger:

Bra och tankvärt inlägg. Vi bör lyfta fram det positiva som andra gör och inte haka upp oss på det negativa. Det är bra att reflektera över det negativa för att det bildar kontrast till det positiva. Att se det positiva ger oss en spiral som för oss högre och högre i välmående. Kram =)

2012-02-09 | 10:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback