1steg

i rätt riktning, 700steg kvar.

Idag ringde jag telefonsamtalet jag länge velat göra men aldrig riktigt förstått mig på varför JAG skulle behöva göra det. Jag har gått med i ett "program" som ska motivera mig mer till att sluta röka. (till viss risk att många läsare tycker att jag är galet tjatig ang mitt röka-sluta-röka, så kan ni sluta läsa detta inlägget nu.)

Med dryga 4000 kemiska föreningar i varje bloss, varav fler än 50 stycken är cancerframkallande, är cigarettröken unikt farlig för människan. Luftvägar, lungor, hjärta och blodkärl drabbas så småningom hårt och risken för cancerutveckling ökar sedan brant. Trots att det är allt färre som röker, är tobaken fortfarande den enskilt största orsaken till ohälsa och förtida död. Efter i snitt 200 000 rökta cigaretter brukar kroppens organ börja ta allvarlig skada.
Vem skrämmer inte det här liksom. Det och hundra andra anledningar gör att jag faktiskt VILL ta mig ur detta jävla (nu får man svära - en annan ovana jag borde göra mig av med.) rökträsk. Att vända mig till något som skadar mig och leder mig rakt in i dödens armar skrämmer mig. Hur kan jag vara så dum? Jag räknade ut om jag nu räknat rätt vet jag inte, mina matteskills har aldrig varit vidare bra att jag rökt ca 14600 cigaretter under mitt liv. Då räknade jag på att jag rökt ca 4år av mitt liv 10cigg/dag. SJUKT! 36500kr har jag laggt ut på detta elände. Som jag så länge velat bli av med. För det har jag verkligen. Men ni som verkligen varit nere i rökträsket vet att det inte är en lätt uppgift att ta sig ut. Verkligen inte. Jag ser upp till de människorna som verkligen kunnat sluta.
Så med jämna mellanrum kommer jag ha en lite uppdate i hur det går. I morgon är första dagen..

Vad är det som gör att det kommer fungera denna gången? -Ingenaning. Jag är samma människa som innan och kommer troligen åka på samma abstinensbesvär som alla andra gånger jag slutat. Jag kommer gråta, skrika, skaka. Men denna gången är jag uppriktigt sagt missnöjd och trött på att misslyckas. Man ska hålla sig borta från det som inte är bra för en.. det ska jag försöka göra nu.
Kommentarer
Anna säger:

Du kan alltid ringa mig denna gång, när du vill skrika, gråta, ta en lång promenad eller sysselsätta dig på 100 andra vis för att glömde dessa gift pinnar!!! Lycka till... Jag stöttar dig till 120%

2012-03-15 | 16:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback