Första snön

Idag har jag skådat första snön. UNDERBART! Fick till ett riktigt bra vintervrål ute på klubben och alla tittar lite halvt nervöst på mig, jag gör en axelryckning och talar fint om att man måste vråla in vintern annars stannar den inte kvar. Och där stod vi 4a stycken frusna hundmänniskor och vrålade en liten stund. hahaha! Underbara människor!
 
Idag har det varit en riktigt bra dag. Jag har fått träffat fina Linda som oavsett hur bakis hon än är, så är ett möte med henne väldigt upplyftande. En trevlig intervju på Flustret som kanske blir min näst kommande arbetsplats. Dock bara extra jobb,. Suck.. men något är ändå något :)
 
Tänkte skriva en massa om jobb men jag orkar fan inte. Så jäkla tråkigt.. jobb jobb jobb.. att ni inte tröttnar på att läsa den här bloggen ;) Istället tar vi upp hundämnet som också är en stor del av mitt liv. Pratade med Hanna igår som fick mig att fundera på vattensprutar idén jag hade.. hon som träffat Freja (dock aldrig sett hennes "låsning") trodde inte att det skulle fungera. Jag ska nog faktiskt testa på det så kallade "skvaller träningen" Det skulle nog fungera skit bra när vi stöter ihop med katter och annat störigt. Dock det där med att hon blir så muppig när Leona och hon leker ute.. det får jag fundera på.. fast det är ju bara så när någon av dom löper än så länge, så kanske ska dom inte få leka utomhus under löp tider.
idag när vi var på klubben fick dom springa av sig lite efteråt. Och Leona när hon leker då morrar hon och muttrar väldigt mycket.. "rottisen". Det har hon gjort sedan hon var liten bebbe och ingen har någonsin brytt sig om det. Men idag såg jag hur Freja blev taggad på det.. Hon går verkligen igång och muppar upp sig, springer fram till Leona och mäter sig med henne. liksom.. lägger upp huvudet på Leonas manke, hög svansföring och spänd i kroppen. En ren utmaning. Och där hör hon ingenting. Då måste jag alltså flytta på Freja med händerna eftersom hon inte hör ett dugg. Eller göra så att Leona är en fri zoon.. träna så att Freja och Leona inte ska leka när dom är lösa, utan böra lulla runt lite i det fris.. det kanske vore något. Tänk vad med ideér man får så fort man skriver ner saker och ting!
 
Nu går jag ut på djupt vatten men tidigare gick vi för en instruktör som sa att när Freja blir så blockad att hon inte hör och är uppe i den stressnivån då inget biter. "jag kan ju slänga ett koppel på henne eller en nyckelknippa mot henne utan att hon bryr sig, jag har även brottat ner henne utan resultat" Då ska jag "strypa" henne. Det låter mycket värre än vad det är måste jag tillägga där! jag ska alltså hänga henne i kopplet tills hon slappnar av. Det går inte att förklara detta på något vis utan att det låter helt förfärligt men det är verkligen inte så illa som det låter. Det är ungefär som när hunden konstant drar i kopplet. Den blir strypt. Men detta behöver man bara göra någon sekund och då slappnar dom av. Men egentligen.. hjälper detta i längden? Just för stunden lägger hon ju av, men jag vill ju inte komma i den sitsen att jag måste göra det varje gång hon låser sig.
Därför, till min vän Hannas enorma lycka har jag nu börjat kolla på alternativa metoder där klickern kommer aggera min bästa vän. En utmaning står inför mina fötter och skam den som ger sig.. men nu ska jag fasen få schäfern att lyssna!
Kommentarer
Sofie säger:

Tror mycket på skvaller, funkat väldigt bra på mina hundar. Dock oerhört tålamodskrävande.
och är nog bra att ha en tanke på hur du löser det när det INTE går att träna, tex katter, som du inte kan styra hur dom rör sig osv. Eller ibland måste man ju passera på ett kortare avstånd än man ¨behöver¨ för att lyckas med träningen.
Trycka munnen full med köttbullar på henne, eller bara ta henne och leda förbi eller vad som funkar bäst. För innan träningen är klar, kommer man misslyckas vid några tillfällen, och bra om man inte blir helt ställd då.

2012-10-27 | 10:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback