Valuta

Skattepengar. Jag är fan dålig på sånt här. Vet inte mer än vad jag vet och det är inte mycket. Men ändå blir jag arg, frustrerad, och allmänt less på Svensken som ska ha ta mig fan precis allt serverat på silverfat. Jag måste andas lite, samla mig. så.. 
Ett jävla snack om det här med skatten. Sänk skatten. Vi betalar för mycket skatt. Kungen använder upp våra skatte pengar. Många tycker helt enkelt inte att vi får valuta för våra skatte pengar.
Nää.. det är klart. Vi kanske skulle bli som många andra länder där de får betala för att gå i skolan (vilket kommer leda till att de familjer som inte har råd låter sina barn börja jobba, och så var barnarbete på tapeten igen.)
Vi borde avsätta kungen och resten i den familjen för dom kostar 8kr/msk/år.. SJUKT DYRT! tänk vad man hade kunnat göra om man vore 8kr rikare varje år, vilken lycka!!
 
Om våra skatte pengar istället skulle gå till äldreomsorgen så våra älskade gamlingar blev behandlade bra, som de människor de faktiskt är, fan vad bra det hade varit.
STOP. Jag kan nästan garantera att äldreomsorgen inte skulle bli bättre om mer skatte pengar pyttsades in där. Det är vanliga människor som jobbar där. Vanliga hederliga människor som får stå ut med allt från ett leende till en örfil. Emellanåt går de verkligen på knäna för att se till att de äldre ska ha det bra. Sällskap, torr blöja, rent i hemmet, mat i magen, en promenad. Det är trist att ingen ser det. Men tänk på att inte klanka ner för mycket på de som jobbar med äldreomsorg. De känner de äldre på ett sätt och du på ett helt annat sätt. Även om det är din mamma eller mormor som bor där så lär vi känna dem på ett helt annat sätt än vad ni gör. Jag menar inte att vi känner dem bättre, men anorlunda.
 
Det är sjukt svårt att jobba med äldre. De är vuxna människor som kan mycket mycket mer än vad en själv kan. Det är ett yrke som är sjukt tungt. Och självklart kan det bli bättre, men det ligger mest i inställningen hos de som jobbar med de äldre. Inte i pengarna.
Kommentarer
Pernilla säger:

Du är bra klok du :)

2013-02-24 | 15:49:05
Bloggadress: http://www.xpernillax.blogg.se
Anna säger:

Tänkvärt skrivet.

2013-02-25 | 22:30:35
Bloggadress: http://annispannis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback