Hundar på lösdrift.

Ledig idag vilket innebär hundig dag. Valde mellan en långpromenad i koppel på de "gamla vanliga" vägarna eller att ta mig ut i skogen, släppa djuren och bara vandra fritt. Strunta i allt vad inkallning heter och bara lägga att gammalt groll bakom oss. Sagt och gjort. Vi tog oss ut till skjutbanan, släppte hundarna och vandrade rakt upp i skogen.. plumsade i den djupa snön och hundarna bara sprang för glatta livet. Lekte.. jagade varandra.. hämtade pinnar.. sprang till mig och hämtade kakor jag tagit med mig till dom.

Båda två var väldigt "mammiga" under promenaden. Freja kom "hela vägen fram" till mig flera flera gånger och vi bara mös. Av lugnet. Av stillheten. När promenader är som bäst då är dom precis så här. Vandrade länge och väl.. hittade crossspår och följde dom, som en labyrint på ett öppet fält, in i skogen igen och vips var vi borta vid crossbanan där jag ibland brukar släppa dom. Får syn på en man med två hundar och kommer på hur jäkla puckad jag är som inte har med mig kopplena!! Vände och gick tillbaka till bilen. Hundarna följde med fint och Lyckan var total.. Sen vips så får Freja syn på något och drar.. gah.. skit hund. Kommer tillbaka 6minuter efter när jag ringt till Hanna för att lugna mina nerver om vilsdvin och andra hemska djur som kan äta upp min fina.
Inte ett ljud säger jag till henne.. och hon följer min sida länge. Stannar till precis framför bilen. Och sen när jag säger till henne att hoppa in.. då gör hon det av sig själv! Inget bråk, inget bönande från min sida. Hon gjorde det från första kommandot!
 
 
Kommentarer
Hanna säger:

Mm skithund! Men de blir nog bra när ni åker till uppfödarna :))

2013-01-27 | 19:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback