Hundpromenader part 2!

Så där ja.. verkar som att mitt blogginlägg om hundpromenader missförstods av de som håller hundpromenaderna här vilket jag självklart ber om ursäkt för att jag inte förklarade mig tydligare.. När jag är irriterad får man ta mina inlägg med en nypa salt.. det vet mina vana läsare men tydligen inte de nya..

  • För det första så handlar inte detta inlägget bara om promenaderna här i byn, jag har promenerat lite överallt och upplevt att människor släpper fram sina hundar till vilken som helst osv.. Det handlar inte om ställe utan om vissa människor. Det handlar om respekt, att fråga först.

 

  • Sen var jag ganska irriterad när jag skrev, irriterad över att en människa just lät sin hund köra upp nosen i både min och min hunds röv igen igen igen.. 

 

  • Sen var jag chockad över att den där schäfern betedde sig som den gjorde, att den var så rädd när den till synes var väldigt ung.. jag skrev även att jag skulle vilja veta vem ägaren var.. just eftersom jag är så insatt i schäfer världen och vill veta om det är en linje som blivit såhär, samt gärna hjälpa henne om hon vill ha tips, och om jag kan.. Men eftersom det ligger i mitt intresse kanske det inte är så konstigt att jag vill veta vem det är och att jag med det lilla jag vet om hund, ägare osv osv tycker att det finns bättre sätt att föra sin hund på.. men som sagt. Jag VET inte, just därför skulle jag finna intresse av att veta vem det  var.
 
Såhär är det dock. Jag tycker personligen att hundpromenaderna är riktigt bra. Trevligt att så många människor träffas och tar en promenad ihop, pratar om allt mellan himmel och jord, skrattar skvallrar.. ja.. allt. Det jag med mitt tidigare inlägg ville få fram är att jag personligen inte tycker att man ska gå med en tydligt rädd hund mitt i en skock av andra hundar som tydligt skrämmer den. Man kan välja som några av dem att gå längre bak eller att gå längre fram.. det är min åsikt. Självklart anser jag inte att man behöver fullskalig lydnad på sin hund men att vara i en vis sinnesstämning handlar inte om lydnad!! självklart ska hundarna få kissa och dra hur mycket dom vill i koppel. Men det handlar fortfarande om att föra sin hund och ta ansvar för hundens handlingar, om en hund flertalet gånger skulle göra utfall mot min så skulle jag bli vansinnig... det handlar inte om att hunden inte är lydig.
 
Sen att det tydligen är störigt att jag nu sist stod och väntade in vid stallet, jag har tidigare stått på gräsplan, på asfalten vid bilarna men de där med stallet var då inte ok?!  Och använder grimma på min hund är tydligen inte ok. Grimman används i träningssyfte just för att jag vet att min hund lätt stressar upp i början av promenaden och när hon varvat ned då åker den av.. man behöver inte ha lydiga hundar men man får tydligen inte använda hjälpmedel.. att folk går med vgw är ingen fara men halti är tydligen helt tabu..
 
Som sagt.. det handlar inte bara om promenaderna här (just det blogginlägget handlade mest om den hunden) det handlar i största allmänhet om hundpromenader, att ta ansvar för sina hundar och visa respekt för andra hundar och människor
Kommentarer
Jenni säger:

Tänk vad en del tar åt sig... Jag läste ditt blogginlägg och tänkte ungefär som du. Hunden är ju uppenbarligen rädd... Apropå hjälpmedel, jag har själv fått skit på just hundpromenaderna när jag använde grimma men den som sa det skiter jag högaktningsfullt i. Jag ska lyssna den dan hon har ordning på sina egna hundar! Använder hellre en nosgrimma som i mina ögon är schysstare än en wgwsele som hunden går och snedbelastar i. Den är säkert bra om den används på rätt sätt, men ingen jag har sett har haft en hund som gått fint utan hela tiden gått och snedbelastat när den drar... Hur schysst är det mot hunden. Hellre en grimma där jag orkar hålla emot på ett ok sätt än att gå och rycka i ett halsband hela tiden. Ja, då fick jag det sagt, hoppas den som opponerade sig läser min kommentar också!

2013-11-20 | 16:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback