Ett djur som bästa vän.

Jag har inte tänkt på det innan, faktiskt. Vad andra tycker eller hur det ser ut från deras perspektiv. Att ha ett djur som bästa vän.

När man var liten var det vanligare att så var fallet. Hästar, hundar, katter tog platsen som ingen människa klarade av att fylla ut. Så såg det ut för många barn. Oftast tjejer tror jag också.. kanske har vi större behov av en bästa vän än killar. Eller så pratade inte killarna så mycket om det.
På den tiden när man gick i lågstadiet var det iaf töntigt, men vanligt att ha ett djur som bästa vän. Egentligen nu när jag tänker tillbaka så använder benämningen "bästa vän" ganska flitigt under lågstadiet. Det räckte med att man skakade hand en gång med en annan människa och kom överens om att vara bästisar och sen var man det tills man hittade någon annan.

Jag har nästan inte använt "bästa vän" på väldigt väldigt länge. Vad betecknar en bästa vän? Tillit, stöttning, att finnas vid ens sida, att berätta allt?! Ja, jag vet faktiskt inte. I min värdering av en bästa vän så väger tilliten tyngst. Att finnas vid min sida när jag som mest behöver det. Att bli glad över att vara med mig, och att vi tillsammans kan skratta länge och väl.

Under en middag förra veckan kom kommentaren upp "Hon är 25år och har en häst som bästa vän. Hur normalt är det?!" (Nu kom ordet "normalt" upp, det skulle man också kunna diskutera all evighet.)

Kanske är det så att den här tjejen som ägnar sin tid till sin hobby som är en levandevarelse.. är det inte lätt att man får upp "bästa vän" känslorna med den då? Om vi hade klarat av att umgås ens hälften så mycket med en och samma människa så hade även den fått "bästa vän" stämpeln. Så hur vanligt är det egentligen att ha ett djur som bästa vän?! Vanligare än vad man tror, tror jag.

Om jag tänker efter så finns det inte många som jag känner som skulle passa in i "bästa vän" facket. Kanske har jag för höga krav..
Däremot så är mina hundar väldigt bra bästa-vän-material. Vi kan umgås dagligen utan att jag tröttnar, dom får mig att skratta flera gånger per dag, dom låter mig hålla om dom de gånger jag behöver gråta ut, hur länge som helst. Pushar mig att komma ut och röra på mig och att kliva upp på morgonen. Jag längtar och saknar dom om dom inte är hos mig!

En bästa vän är någon som får oss att må bra. Än dock så sviker vi våra mänskliga bästavänner hela tiden. Det är helt sjukt att vi inte kan ha ett ärligt förhållande för människan som man kan ljuga för, men för ett djur där det är totalt omöjligt att ljuga, dom är vi öppna och ärliga mot. Nu ska vi komma ihåg att en människa och ett djur inte är samma sak. Men att vi litar mer på ett djur än en människa, det är lite läskigt!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback